fbpx

Jak zaplanować stronę główną firmy usługowej?

Mikołaj Nowaczyk

Jak zaplanować stronę główną firmy usługowej?

Jak zaplanować stronę główną firmy usługowej?

Zaplanowanie strony głównej dla firmy usługowej to spore wyzwanie. W sklepie internetowym można by zbudować stronę główną wokół listy z produktami, ale jak to zrobić z usługami?

Jest tak wiele możliwości, że nie wiadomo jak zacząć i czym się kierować. Zwykle kończy się to rozstawianiem wypełniaczy, by zagospodarować miejsce. Na szczęście mam dla Ciebie lepszą alternatywę.

Metoda, którą chcę Ci zaproponować, bazuje na hierarchii i priorytetach. Pomoże Ci zredukować liczbę opcji i podejmować lepsze decyzje. Dzięki temu zaplanujesz skuteczniejszą stronę główną.

Czym jest strona główna, a czym nie jest?

Strona główna na pierwszy rzut oka wydaje się być drzwiami, od których wszyscy odwiedzający Twoją stronę, zaczynają podróż.

W rzeczywistości, szczególnie jeśli prowadzisz działania marketingowe, strona główna może nie być nawet w czołówce tzw. stron wejściowych. Dzieje się tak, m.in. dlatego, że skuteczniej jest kierować ruch z reklam czy pozycjonować wyspecjalizowane podstrony np. oferty konkretnych usług.

Tym samym nie ma większego sensu traktować jej jako strony pierwszego kontaktu i umieszczać na stronie głównej np. powitanie.

Strona główna nie jest też interaktywnym spisem treści całego serwisu, bo do nawigacji użytkownicy używają raczej menu, wyszukiwarki i linków w treści.

Jaką zatem rolę pełni stron główna? Spójrz na nią jak na rozdzielnię, która kieruje użytkowników w głąb serwisu. Sama w sobie nie jest celem podróży i nie wnosi nowych rzeczy. Jest przede wszystkim przemyślanym zestawem raptem kilku drogowskazów.

Metoda 1-2-3

Patrząc na typową podstronę serwisu firmowego, można wydzielić 3 sekcje:

  • Górna część — zawiera takie elementy jak logo i nawigacja.
  • Środkowa część — to miejsce na treść konkretnej podstrony.
  • Dolna część — czyli tzw. stopka, gdzie umieszcza się dodatkowe menu, link do polityki prywatności itp.

Poza wyjątkowymi przypadkami, jak landing page’e, gdzie często rezygnuje się z nawigacji, górna i dolna część są stałe dla całego serwisu. Innymi słowy, do zaplanowania pozostaje Ci środek, czyli treść.

Jak już wiesz, zadaniem strony głównej jest rozesłanie ruchu do odpowiednich miejsc w serwisie. Zatem Twoim głównym zadaniem będzie wybranie odpowiednich stron docelowych do promowania na stronie głównej, a nie kreowanie całkiem nowych treści.

Idąc tym tropem, stronę główną łatwiej będzie Ci zaplanować na końcu, gdy będziesz już znać całą zawartość serwisu i jego poszczególne zadania.

Takie podejście może być szczególnie pomocne, jeśli nie posiadasz strategii strony, która z góry narzuca pewne scenariusze i rozwiązania.

Metoda, którą Ci teraz pokażę, będzie bazowała na Twojej wiedzy o klientach i celach firmy. Dla ułatwienia wyborów zredukujmy całą treść do 3 sekcji, z których każda będzie zajmować podobną przestrzeń na stronie głównej.

Sekcja 1×1

Twoja strona firmowa powinna mieć główny cel. Skupmy się na najpopularniejszym zadaniu, jakie stawia się przed stroną firmy usługowej, czyli pozyskiwaniu nowych zleceń.

Zastanów się, która z usług jest dla Ciebie najważniejsza pod tym względem?

Jeśli masz z tym problem, rozważ swoje usługi pod kątem zysku, popytu, mocy przerobowych, problemów, jakie generują itd. Wyłoń 1 usługę, która jest lub może stać się “koniem pociągowym” dla firmy.

Następnie zastanów się jaką podstronę powinien odwiedzić potencjalny klient w pierwszej kolejności, by przekonał się do Twojego rozwiązania. Ofertę? Galerię realizacji? Może cennik?

W ten sposób ustalisz co najbardziej wyeksponować na stronie głównej i gdzie skierować główne wezwanie do akcji.

W większości przypadków będzie to sekcja, którą najlepiej umieścić na górze strony, żeby upewnić się, że nie umknie uwadze odwiedzających.

Sekcja 2×2

Teraz przejdź do sekcji o niższym priorytecie i 2 kolejnych akcjach, których podjęcie zaproponujesz użytkownikowi.

Co to może być? Masz tutaj całkiem spore pole do wyboru, w zależności od tego jak bardzo rozbudowana będzie Twoja strona firmowa:

  • Kolejna usługa w kolejce priorytetów
  • Lista lub grupa usług
  • Galeria realizacji lub referencji
  • Oferta specjalna
  • Lead magnet np. darmowy e-book za adres e-mail

Wszystko zależy od budowy Twojego serwisu, ale cały czas miej na uwadze, że każdy element powinien być tam z jakiegoś powodu i łączyć się z podjęciem konkretnej akacji kierującej użytkowników w głąb strony.

Dobrze też, jeśli będą to tematy powiązane blisko ze ścieżką sprzedażową. Promuj tu raczej podstrony z ofertami i przygotowujące do zakupu, niż te związane z PR-em czy budowaniem marki.

Sekcja 3×3

Ostatnia sekcja to 3 najmniej ważne elementy, na tle poprzednich, ale nadal istotne na tle całego serwisu.

Najlepiej jeśli również będą powiązane z podjęciem konkretnych akcji albo przynajmniej znajdziesz solidną odpowiedź na pytanie “dlaczego to?”.

To dobre miejsce, by umieścić m.in.:

  • Opinie klientów
  • Formularz zapisu na newsletter
  • Najnowsze wpisy na blogu
  • Logo partnerów
  • Nagrody i wzmianki w mediach
  • Odnośniki do popularnych podstron
  • Profile społecznościowe

Wybierz dla tej sekcji 3 najważniejsze elementy, kierując się przydatnością dla użytkowników. Natomiast pamiętaj, że są to elementy najniższego priorytetu i nie powinny wybijać się na pierwszy plan.

Czego nie umieszczać na stronie głównej?

Na stronie głównej nie ogranicza Cię miejsce, bo strona może przewijać się w nieskończoność. Z uwagą i czasem odwiedzających jest wręcz przeciwnie, masz ich bardzo ograniczoną ilość.

To, że coś “możesz”, “masz” lub “fajnie by było”, to nie są wystarczające argumenty, by obciążać stronę główną. Możesz w ten sposób stworzyć tłok, w którym zginą ważne rzeczy.

Przykładowo: kuszące wydaje się umieszczenie prezentacji zespołu, gdy dysponujesz ich zdjęciami. Jednak czemu ma to służyć na stronie głównej? Czy to pomoże potencjalnemu klientowi trafić we właściwe miejsce, czy może go rozproszy?

Podobnie jest z resztą treści “O firmie”. Jaka jest szansa, że użytkownik, który przechodzi przez stronę główną, trafił tam, bo poszukuje informacji o misji firmy? Z perspektywy kogoś, kto chce rozwiązać swój problem, prawdopodobnie nie jest to najważniejsza informacja.

Nie ma tu jednak żelaznych zasad i to, co nie przyda się jednej firmie, może być uzasadnione i ważne dla innej. Dobrym przykładem jest tu optymalizacja pod słowa kluczowe, która wymaga czasem dodania dodatkowych sekcji, żeby wspomóc pozycjonowanie.

W miarę możliwości omijaj za to elementy, które mogą wpływać na szybkość strony np.

  • Zbędne mapy dojazdu
  • Duże grafiki
  • Rozbudowane galerie
  • Wielu odtwarzaczy video
  • Osadzania plików np. pdf czy Excel

Kieruj się przede wszystkim umiarem i pragmatyzmem. Dąż do esencji, nie planuj zbyt wiele na stronie głównej i nie próbuj załatwić na niej wszystkiego.

Planowanie strony głównej to sztuka wyboru

Planując stronę główną, musisz spojrzeć na swoje cele przez pryzmat potrzeb klienta. Podejdź do tego zadania, jak do sztuki wyboru, a nie kreatywnego wyzwania.

By było łatwiej, za planowanie strony głównej zabierz się na końcu, gdy będziesz już wiedzieć, czym dysponujesz i jak pokierować ruchem.

Oczywiście możesz rozbudować swoją stronę o dodatkowe sekcje. Jednak ograniczenia, które narzuca metoda, są po to, by pomóc Ci skupić się na kliku, ale najwłaściwszych celach.

To uproszczenie pomoże wykorzystać Twoją wiedzę na temat klientów, bez studiowania zagadnień marketingowych i głębokich analiz.

Na koniec pamiętaj, że strona główna, jak i reszta serwisu, nie są wykute w kamieniu. Zawsze możesz coś udoskonalić, dodać nowe elementy czy zmienić zdanie, a dużo łatwiej będzie Ci to robić na solidnych fundamentach.

Najnowsze artykuły o projektowaniu stron

Używamy plików cookies w celach statystycznych i marketingowych oraz by zapewnić prawidłowe działanie strony. Szczegółowe informacje znajdują się w polityce prywatności.