Jakich materiałów potrzebujesz na stronę firmy usługowej?

Mikołaj Nowaczyk

Jakich materiałów potrzebujesz na stronę firmy usługowej?

Jakich materiałów potrzebujesz na stronę firmy usługowej?

Na stronę firmy usługowej potrzebujesz kilku typów materiałów. Niejednokrotnie ich przygotowanie wymaga zaangażowania środków i czasu, dlatego warto się na to wcześniej przygotować i nie odkładać na ostatnią chwilę.

Od tego jak dobrze odrobisz tę lekcję, będą zależały wyniki Twojej strony. Potencjalni klienci nie będą jej przecież odwiedzać, by podziwiać wygląd, technologię czy efekty.

W największym uproszczeniu chcą pozyskać z Twoich materiałów pewną wiedzę, która jest im potrzebna, by podjąć decyzję o wyborze wykonawcy np. poznać cenę czy wyniki realizacji.

Czy gdy Ty jesteś w roli klienta, znajdujesz na stronach firm usługowych to, czego szukasz? Przypuszczam, że nie zawsze, bo to bagatelizowany temat.

Niestety bez dobrych materiałów trudno zbudować skuteczną stronę, profesjonalny wizerunek czy tym bardziej przekonywać obcych ludzi z internetu.

W tym artykule omówimy najważniejsze rodzaje materiałów na stronę firmy usługowej. Wyjaśnię Ci, co i dlaczego będzie potrzebne, jak to powinno wyglądać w praktyce oraz czego unikać, dla najlepszych rezultatów.

Logo to symbol graficzny reprezentujący Twoją firmę. Stanowi fundament, z którego powstanie paleta kolorów, pasujący zestaw krojów pisma czy detale graficzne nadające charakter Twojej stronie.

Jeśli myślisz poważnie o promocji firmy i marketingu, po prostu musisz mieć logo. Pytanie o nie padnie nie tylko w przypadku strony, ale właściwie przy każdym projekcie, ponieważ logo jest spójnikiem, który łączy wszystkie materiały marketingowe.

Idealną sytuacją byłoby posiadanie księgi znaku, czyli dokumentu szczegółowo opisującego reguły używania logo. Niestety ze względu na dodatkowe koszty firmy usługowe, szczególnie te zaczynające budować markę, rzadko posiadają taką księgę.

Natomiast absolutnym minimum, które musisz mieć, to logo w wersji wektorowej. Będą to pliki typu SVG, EPS, AI, PDF, z logo w postaci krzywych, które da się dowolnie skalować. Jest to standard, więc jeśli masz już logo, powinno posiadać w zestawie, choćby jeden z takich formatów.

Jeśli nie masz jeszcze logo, to koniecznie zajmij się tym przed przygotowaniem strony. Przy nakładach na promocję firmy, logo jest stosunkowo niewielką inwestycją, którą będziesz eksploatować przez lata.

Logo to nie tylko gust czy styl, a różne czysto techniczne aspekty (przestrzenie barw, optymalizacja węzłów itd.), więc raczej nie jest to rzecz, którą warto robić na własną rękę. Z kolei wzory z różnego rodzaju “magicznych” narzędzi, mogą Ci sprawić również wiele kłopotów w przyszłości np. w drukarniach.

Nie daj się też skusić na gotowe projekty czy oferty “zbyt dobre, żeby były prawdziwe”. Nie chodzi tu o brak unikalności, a przede wszystkim o to, że będziesz mieć problem z prawami autorskimi. W przypadku logo to naprawdę istotna kwestia, którą musisz mieć pod kontrolą.

Zdjęcia

Na stronę internetową będę Ci potrzebne zdjęcia związane z firmą. W zależności od typu biznesu i celu, jaki stawiasz przed stroną, mogą dotyczyć różnych tematów od siedziby po efekty prac.

Chodzi przede wszystkim o materiały, które uwiarygodnią słowa i obietnice, jakie składasz na stronie. Jest to bardzo ważne, ponieważ oferujesz usługi, czyli coś, czego jeszcze nie ma.

Dlatego patrz na zdjęcia przez pryzmat zbierania dowodów no to, że Twoja firma radzi sobie z powierzonymi zadaniami. Pamiętaj też o tym, że jeśli to pierwszy kontakt klienta z firmą, od tego co zobaczy, zależy również jego postrzeganie oferty i cen.

Do tych zadań najlepiej sprawdzą się profesjonalne zdjęcia. Dobrze jeśli nawiążesz dłuższą współpracę z fotografem, bo budowanie dobrych galerii na stronę to długofalowy proces.

To wcale nie musi dużo kosztować, a żeby znaleźć kogoś takiego, nie potrzebujesz znajomości, a jedynie kilku ogłoszeń na facebookowych grupach.

Oczywiście może się zdarzyć tak, że musisz to zrobić we własnym zakresie. Wtedy zadbaj o dobry sprzęt i oświetlenie, a najlepiej poproś o poradę kogoś z doświadczeniem.

Przy odrobienie wysiłku może udać Ci się osiągnąć niezły materiał wyjściowy, ale koniecznie zadbaj, choć o to by zdjęcia przed publikacją obrobił grafik.

Jeśli naprawdę nie ma czego lub nie można u Ciebie fotografować, możesz skorzystać z banków zdjęć. Jednak staraj się unikać oklepanych modeli i uważaj, by nie wprowadzały potencjalnych klientów w błąd np. że to zdjęcie Twojej recepcjonistki czy efektów zrealizowanych usług.

Strona firmowa nie jest natomiast miejscem do publikacji amatorskich zdjęć. Zdjęcia z telefonu, to świetny materiał, ale raczej do mediów społecznościowych.

Teksty

Teksty nie są uzupełnianiem reszty materiałów czy szaty graficznej, a trzonem całej strony. Można powiedzieć, że ich zadaniem jest zastąpienie pracownika.

Handlowiec czy doradca klienta potrafi odpowiedzieć na wiele pytań na temat oferty i takie powinny być Twoje teksty.

Jest to szczególnie ważne w przypadku firm usługowych, ponieważ Twoja strona będzie stanowić główne, a często jedyne, źródło wiedzy o tym co, dla kogo, jak i za ile robicie.

Jeśli chcesz mieć skuteczną stronę, którą dodatkowo da się promować np. poprzez pozycjonowanie w wyszukiwarkach, nie da się tego obejść.

Nie daj się też zwieść mitowi, że ludzie nie czytają stron. To na 100% nieprawda, bo co robisz teraz? Czytasz.

Do stworzenia dobrych tekstów, będzie Ci potrzebna przede wszystkim wiedza na temat klientów. Dodatkowo będziesz potrzebować kogoś z doświadczeniem marketingowym, kto pomoże Ci tę wiedzę wykorzystać.

W optymalnej sytuacji planowaniem zajmie się firma projektująca Twoją stronę i copywriter, czyli osoba tworząca teksty na potrzeby reklamowe.

Jeśli natomiast możesz w tej kwestii polegać jednie na sobie, poświęć najpierw trochę czasu na zapoznanie się z podstawami copywritingu np. z artykułów czy kursów.

Nie spodziewaj się, że to się po prostu z Ciebie wyleje, ani nie czekaj na wenę. Pisanie treści na stronę to po prostu ciężka praca, a nie kwestia legendarnego “lekkiego pióra”.

Gdy skończysz, zadbaj koniecznie o ich poprawność pod kątem błędów językowych. Za niewielkie pieniądze możesz to komuś zlecić, a nawet dać do przeredagowania i wygładzenia.

Nie popełniaj za to typowego błędu i nie sklejaj swoich treści ze starych ulotek, ofert, prezentacji czy mailingów. Trudno z czegoś takiego stworzyć ścieżkę prowadzącą klientów do celu.

Media

Strona internetowa jest prawdopodobnie najbardziej multimedialnym narzędziem marketingowym w Twojej firmie. Oznacza to przede wszystkim, że możesz wykorzystać różne środki wyrazu.

Najważniejszym i najbardziej popularnym obecnie medium jest video. Dużo rzadziej na stronach firmowych wykorzystuje się mp3, np. z odsłuchem artykułów.

Natomiast praktycznie nigdy nie stosuje się podkładów muzycznych. To niepotrzebne obciążenie strony. Zamiast budować klimat, może zaskoczyć potencjalnego klienta w niewłaściwym momencie, robiąc dla Twojej firmy więcej szkód niż pożytku.

Dzięki mediom nie tylko uatrakcyjniasz wygląd, czy odbiór swojej strony, ale także wpłyniesz na jej skuteczność. Już samo to, że media wydłużają czas wizyty na stronie, a co za tym idzie kontakt z Twoją marką, ma zwykle pozytywny wpływ na biznesowe wyniki strony.

Nie zmienia to faktu, że materiały video na stronie firmowej powinny być krótkie i zwięzłe. Ich rozmieszczenie i zawartość powinny uzupełniać otaczającą je treść.

Realizacja takich materiałów we własnym zakresie jest trudniejsza, niż w przypadku zdjęć i zajmuje dużo czasu, dlatego doradzałbym Ci korzystanie z usług profesjonalistów.

Przygotowanie materiałów video wymaga podobnego lub większego budżetu niż profesjonalnych zdjęć. Jeśli nie możesz sobie w tym momencie na to pozwolić, to lepszym wyjściem może się okazać zrezygnowanie z tych formatów.

Poza wyjątkami tj. opinie od klientów nagrane smartfonem nie umieszczaj na stronie amatorskich materiałów, ponieważ nie pomogą w budowaniu profesjonalnego wizerunku firmy.

Pliki i dokumenty

Na stronach internetowych udostępnia się również różnego typu pliki. Ich rola jest podobna do załączników w wiadomościach e-mail. Mogą to być np. arkusze, kalkulatory, ankiety, kwestionariusze, prezentacje, narzędzia, szablony, e-booki, pliki logo czy materiały marketingowe.

Większość z nich to pliki przydatne klientom. W związku z tym często stają się rodzajem waluty, za którą kupujesz możliwość kontaktowania się z nimi np. wymieniasz e-book za adres e-mail.

Dodatkowo pliki mogą Ci ułatwić codzienną pracę w firmie. Możesz wyeliminować pewne powtarzalne zadania np. szukanie i przesyłanie logo albo oszczędzić czas, dzięki kwestionariuszom, które na wstępie przefiltrują potencjalnych klientów.

Warto zadbać o to, by Twoje materiały były profesjonalnie przygotowane i możliwie łatwe w użytku również na urządzeniach mobilnych.

Pliki, które udostępniasz, powinny być w formatach, które nie wymagają instalowania dodatkowego oprogramowania. Przykładowo: prezentacje czy pliki tekstowe lepiej przygotować w formacie PDF, niż DOCX czy PPTX.

Zwróć też uwagę na wielkość plików. W większości przypadków będzie to do kilku megabajtów, rzadko kilkudziesięciu.

Natomiast jeśli udostępniasz zestaw plików jako całość, rozważ użycie formatu ZIP, który jest wystarczająco uniwersalny i pozwoli pobrać pliki za jednym razem.

Podsumowanie

Praca nad przygotowaniem materiałów na nową stronę firmową jest nieunikniona, niezależnie czy budujesz stronę samodzielnie, czy zlecasz to specjalistom.

Usługi są pod tym kątem bardzo wyjątkowe, ponieważ nie ma tu drogi na skróty, ani nie możesz po prostu skopiować części czy wszystkich materiałów ze źródła, bo to Ty nim jesteś.

Na szczęście raz zrobiona praca, będzie procentować za każdym razem, gdy zetknie się z nią potencjalny klient.

Pod tym kątem strona przypomina pracownika, który służy im pomocą i jest do ich dyspozycji 24/7. Zatem wysiłki włożone w stworzenie odpowiednich materiałów, to budowanie wyjątkowo wartościowych zasobów firmy.

Najnowsze artykuły o projektowaniu stron

Co poprawić na stronie?

Co poprawić na stronie?

Poznaj 5 kluczowych elementów, których poprawienie pomoże Twojej stronie skuteczniej pozyskiwać klientów na usługi i dowiedz się jak wdrożyć te zmiany na swojej stronie firmowej.

Jak dobrać kolory na stronę internetową?

Jak dobrać kolory na stronę internetową?

Dobranie kolorów na stronę może sprawić kłopoty. Z tego artykułu dowiesz się, jakie funkcje faktycznie pełnią kolory na stronie. Poznasz narzędzia i metodę, dzięki której bez problemu dobierzesz kolory i stworzyć paletę na stronę internetową.

Używamy plików cookies w celach statystycznych i marketingowych oraz by zapewnić prawidłowe działanie strony. Szczegółowe informacje znajdują się w polityce prywatności.