Co to znaczy, że strona internetowa jest responsywna?

Mikołaj Nowaczyk

Responsywność strony internetowej oznacza, że wygląd strony i jej funkcjonalności przystosowują się m.in do urządzenia, na jakim jest oglądana, jego konfiguracji i wielkość okna przeglądarki.

Inaczej mówiąc, zamiast osobnych stron dla urządzeń mobilnych i komputerów, masz jedną stronę, która przybiera różne formy.

Jak działa responsywna strona internetowa?

Zmienia się przede wszystkim układ strony (tzw. layout). Przykładowo: galeria na dużym ekranie może mieć miniatury w 8 kolumnach, a na mniejszym ekranie smartfonu w 1 lub 2 kolumnach.

Kolejną łatwo dostrzegalną zmianą jest inne menu główne. Przyjęło się, że na dużych ekranach menu jest najczęściej poziome. Na małych ekranach zmienia się w wersję pionową, uruchamianą przyciskiem z trzema poziomymi kreskami (tzw. hamburger, bo wyglądem przypomina kanapkę).

Zmieniają się również wielkości zdjęć, grafik, przeróżnych elementów i liter. Z reguły dla urządzeń mobilnych będą mniejsze (np. nagłówki i tekst), ale są wyjątki.

Elementy klikalne (np. przyciski) powiększa się, żeby użytkownicy łatwiej mogli w nie trafić na mniejszych ekranach.

Dlaczego responsywność strony firmowej jest ważna?

Ruch z urządzeń mobilnych na przeciętnej stronie firmy usługowej przekracza 50%.

Po pierwsze rozsądnie jest zadbać o wygodę większości użytkowników odwiedzających stronę firmową.

Po drugie, jeśli nie zadbasz o ich wygodę, nie będą odwiedzać Twojej strony i stracisz ponad połowę szans na pozyskanie klientów przez stronę firmową.

Po trzecie nie będą jej odwiedzać również dlatego, że mogą nie znaleźć jej w Google. Jeśli nie będzie wystarczająco wspierać obsługi na danym urządzeniu, strona nie pojawi się w wynikach wyszukiwania Google lub będzie na dalekich pozycjach.

Jak sprawdzić, czy strona jest responsywna?

Do sprawdzenia, czy strona jest responsywna, wystarczy otworzyć ją w przeglądarce na komputerze i zacząć zmniejszać szerokość okna.

Jeśli Twoja strona zacznie zmieniać wygląd, pojawi się menu mobilne itd., oznacza, że jest responsywna.

Jednak można powiedzieć, że w przypadku responsywności diabeł tkwi w szczegółach. Każdy sprzęt, konfiguracja i każda przeglądarka mogą inaczej (czasem błędnie) interpretować wygląd strony.

Testowanie responsywności strony na potrzeby profesjonalne to dość złożona sprawa i zwykle wymaga dostępu do wielu urządzeń fizycznie lub online.

Na własne potrzeby możesz za to sprawdzić dodatkowo działanie swojej strony na:

  • komputerze/laptopie z systemem Windows
  • komputerze/laptopie z systemem iOS
  • smartfonie z Androidem
  • iPhonie

Podłącz również swoją stronę do narzędzia Google Search Console i śledź na bieżąco raporty z problemami na urządzeniach mobilnych (będą przychodzić na e-mail).

Najnowsze porady o projektowaniu stron

Ile kosztuje utrzymanie strony internetowej?

Utrzymanie strony internetowej jest niezbędne dla biznesu, ale ile to kosztuje? Dowiedz się, jakie są koszty utrzymania strony internetowej oraz jakie inne opłaty mogą opłaty mogą Cię czekać w przypadku strony firmowej.

Do czego służy Google Search Console?

Czy wykorzystujesz Google Search Console na stronie internetowej? Dowiedz się, do czego służy to narzędzie, jakie dane dostarcza, w czym może pomóc Twojej stronie firmowej oraz jak podłączyć stronę do Google Search Console.

Jakich statystyk używać na stronie?

Chcesz wiedzieć, jak skutecznie mierzyć statystyki na swojej stronie firmowej? Dowiedz się, jakie wskaźniki są najważniejsze i jakie narzędzia warto wykorzystać, by działać skutecznie w marketingu online.

Co umieścić w stopce strony firmowej?

Czy stopka może mieć wpływ na wyniki strony firmowej? Dowiedz się jak wykorzystać stopkę, by pomóc użytkownikom i zwiększyć skuteczność strony internetowej oraz jej widoczność w wynikach wyszukiwania.

Używamy plików cookies w celach statystycznych i marketingowych oraz by zapewnić prawidłowe działanie strony. Szczegółowe informacje znajdują się w polityce prywatności.