Ile kosztuje utrzymanie strony internetowej?
Koszty utrzymania strony internetowej to zwykle niewielkie kwoty, rzędu opłaty za abonament telefoniczny, więc nie są zbyt dużym obciążeniem dla firmy.
Z tego powodu trudno oszczędzić na podstawowych kosztach utrzymania strony, ale można też sporo przepłacać.
Z tego artykułu dowiesz się, jakie są koszty utrzymania strony internetowej dla firmy, żeby w pełni zrozumieć i kontrolować wydatki.
Co się składa na koszty utrzymania strony?
Na koszt utrzymania strony składają się dwie podstawowe opłaty:
- Opłata za domenę
- Opłata za serwer
Domena to Twój adres w internecie, np. websta.pl. Działa trochę podobnie do numeru telefonu. Gdy ktoś wybierze Twój adres, to połączy się, w tym przypadku z serwerem i zobaczy Twoją stronę.
Serwer z kolei możesz rozumieć jako wynajęty komputer z dyskiem, który jest podłączony do internetu i dostępny 24/7.
Połączenie tych dwóch rzeczy jest niezbędne, do utrzymania Twojej strony firmowej i poczty.
Ile kosztuje utrzymanie strony?
Koszt utrzymania strony internetowej wraz z domeną waha się w przedziale 200-1000 zł rocznie. Najczęściej jest to kwota w okolicy 300-600zł rocznie (po przeliczeniu to mniej niż 50 zł miesięcznie).
Ile kosztuje domena?
Opłata za domenę to 50-150 zł rocznie. Ceny rejestracji domen są dość wyrównane (np. pierwszy rok domeny .pl to ~10 zł), ale warto sprawdzić cenę odnowienia. Ceny odnowienia domeny mogą się różnić w zależności od firmy o nawet 100-300%. Dobra cena odnowienia popularnych domen np. pl czy com, nie powinna przekroczyć 150 zł. Są też wyjątki w postaci „egzotycznych” rozszerzeń typu .auto, które kosztują ~10 000 zł rocznie.
Ile kosztuje hosting strony?
Opłata za hosting strony firmowej to 100-900 zł rocznie. Ceny w tym przypadku są dość mocno zróżnicowane, zależą od firmy, wymagań technologicznych oraz wielkości konta. Realny koszt opłaty za serwer współdzielony dla przeciętnej strony firmowej z kilkoma kontami pocztowymi to ok. 300-500 zł rocznie. Standardowo firmy hostingowe pozwalają podłączyć do konta wiele domen, więc jeśli masz kilka stron i wolną przestrzeń, możesz je trzymać na jednym serwerze, zamiast płacić za klika.
Masz tu pewne pole do manewru, ponieważ domenę i serwer możesz opłacać w różnych firmach. Masz też możliwość zmiany firm w przyszłości. W przypadku domeny transfer to trochę papierkowej roboty, ale do serwera raczej będą potrzebni profesjonaliści, więc lepiej dobrze się zastanowić już na początku.
Jakie są dodatkowe opłaty za utrzymanie strony?
Oprócz podstawowych kosztów, które dotyczą praktycznie każdej strony, mogą dojść także inne opłaty.
Certyfikat SSL (https)
Potocznie nazywany “kłódeczką” (bo powoduje wyświetlenie kłódki przy adresie w przeglądarce). Odpowiada za szyfrowanie danych i obecnie jest właściwie niezbędny, choćby pod kątem RODO czy SEO. Darmowy certyfikat jest dziś standardem w firmach hostingowych, ale masz też do wyboru płatne certyfikaty w cenach od 100 zł do kilku tysięcy złotych rocznie. W przypadku stron firmowych bez sklepów i płatności wystarczy Ci ten darmowy lub najtańszy.
Wtyczki i szablony
Jeśli Twoja strona korzysta z gotowych rozwiązań premium np. wtyczek czy szablonu strony, zwykle wymagają one corocznej opłaty. To indywidualna sprawa i trudno określić koszty, ale jeśli masz takie rozwiązania na stronie, musisz się liczyć z opłatami $50-200 za pojedyncze narzędzie. Weź to pod uwagę, szczególnie jeśli budujesz budżetową stronę, a wykonawca nie koduje (sic!). W takim przypadku płatne rozwiązania mogą stanowić trzon strony, a odnowienie licencji może nawet zwielokrotnić koszty utrzymania strony. Przykładowo licencja do bardzo popularnego “Elementor PRO” to koszt ~260 zł rocznie.
Usługi i narzędzia
W zależności od potrzeb Twoja strona może być zintegrowana z innymi płatnymi usługami czy narzędziami np. płatnymi statystykami, czatem itd. Rozpiętość możliwości jest nieskończona, więc trudno tu prognozować koszty. Jeśli jednak potrzebujesz takich dodatków, to już pewnie doskonale wiesz, ile kosztują lub łatwo to sprawdzisz na stronie dostawcy.
Prace konserwacyjne i serwis
Współczesne strony internetowe nie składają się już z kilku plików tekstowych. To zaawansowane organizmy łączące wiele technologii, języków i składające się z dziesiątek tysięcy plików.
Nie da się tego zrobić prosto. Bez tych zaawansowanych rozwiązań Twoja strona nie mogłaby walczyć o pozycje w Google czy działać na urządzeniach mobilnych.
Utrzymanie strony w dobrym stanie wymaga pracy. Podobnie jak Twój telefon i aplikacje, oprogramowanie strony trzeba na bieżąco aktualizować. Chodzi nie tylko o dostęp do nowych ulepszonych rozwiązań, ale w dużej mierze też o bezpieczeństwo strony.
Niestety nawet strony małych firm są łakomym kąskiem dla hakerów. Po włamaniu wykorzystują je np. do rozsyłania spamu lub do kopania kryptowalut.
Dla Twojej firmy może oznaczać to np. usunięcie z Google czy kompletną blokadę strony przed odwiedzinami potencjalnych klientów. “Kuracje” bywają drogie i długotrwałe, więc musisz koniecznie o to zadbać, szczególnie że próby włamań będę na 99,99%.
Dopóki nie wystąpią problemy, części tych prac można nawet nauczyć się samemu. Na dłuższą metę, jeśli poważanie myślisz o obecności i marketingu w internecie lepiej zlecić to profesjonalistom.
Pakiety opieki nad stroną w zależności od firmy i zakresu prac mogą kosztować od 100 zł do kilku tysięcy zł miesięcznie. W tej sprawie najlepiej zwrócić się do firmy, która projektowała stronę.
Podsumowanie
Koszty utrzymania przeciętnej strony firmowej to łącznie 300-500 zł rocznie za domenę i nowoczesny hosting.
Opcjonalne mogą pojawić się dodatkowe koszty certyfikatu SSL, opłaty za szablony, wtyczki, usługi i narzędzia. To sprawa indywidualna, która zależy od Twoich potrzeb i sposobu, w jaki dana firma buduje stronę.
Ważne jest natomiast by zadbać o konserwację i bezpieczeństwo strony. To nie jest obowiązkowe, ale musisz o tym pamiętać, żeby zabezpieczyć interesy firmy i spać spokojnie, bo Twoja strona pracuje 24/7.
Najnowsze porady o projektowaniu stron
Co powinien zawierać formularz kontaktowy na stronie firmowej?
Potrzebujesz formularza kontaktowego na swojej stronie firmowej? Sprawdź, co powinien zawierać formularz kontaktowy. Poznaj proste zasady tworzenia formularzy, które pomogą Ci zwiększyć konwersję.
Do czego służy Google Search Console?
Czy wykorzystujesz Google Search Console na stronie internetowej? Dowiedz się, do czego służy to narzędzie, jakie dane dostarcza, w czym może pomóc Twojej stronie firmowej oraz jak podłączyć stronę do Google Search Console.
Jakich statystyk używać na stronie?
Chcesz wiedzieć, jak skutecznie mierzyć statystyki na swojej stronie firmowej? Dowiedz się, jakie wskaźniki są najważniejsze i jakie narzędzia warto wykorzystać, by działać skutecznie w marketingu online.
Co to znaczy, że strona internetowa jest responsywna?
Czy Twoja strona firmowa jest responsywna? Dowiedz się, co oznacza, że strona internetowa jest responsywna, jak to sprawdzić i dlaczego responsywność jest tak istotna dla pozyskiwania klientów.
Co umieścić w stopce strony firmowej?
Czy stopka może mieć wpływ na wyniki strony firmowej? Dowiedz się jak wykorzystać stopkę, by pomóc użytkownikom i zwiększyć skuteczność strony internetowej oraz jej widoczność w wynikach wyszukiwania.
Czy wielkość logo na stronie firmowej ma znaczenie?
Czy wielkość logo na stronie firmowej to indywidualna sprawa i rzecz gustu? Dowiedz się, od czego zależy wielkość logo na stronie firmowej i czy wpływa na utrwalanie i rozpoznawalność marki.